.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دیپلماسی غالب ایران؛ دلیل انزوای تاریخی اسرائیل
رضا جلالی*

شمال نیوز: این برای نخستین بار نیست که تندورها در آمریکا در مسیر مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 برای رسیدن به توافق نهایی مانع تراشی می‌کنند.

جمهوری خواهان که توانستند اغلب کرسی ها را در دو مجلس سنا و نمایندگان در اختیار بگیرند از سال گذشته و از زمان آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته ای میان ایران و غرب از هیچ تلاشی برای نقض توافق ژنو و از هم پاشیدن میز مذاکرات و روند دیپلماسی فروگذار نبودند.

از همین سو شاهد بودیم که مشکلات فراوانی را برای دولت اوباما ایجاد کردند و اخیرا نیز در آستانه امضای توافق نهایی هسته ای میان ایران و غرب و در حالی که همه نشانه ها از پیشرفت در مذاکرات هسته ای خبر می دهند با وجود مخالفت کاخ سفید و رئیس جمهوری آمریکا از بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره دعوت کردند.

نتانیاهو نیز که در آستانه انتخابات پارلمانی این رژیم قرار دارد، به کنگره آمریکا رفت و بدون ارائه سخنان و ایده های جدیدی تنها به تکرار اتهامات و ادعاهای بی پایه و اساس گذشته خود اقدام کرد؛ سخنرانی که در آمریکا و خارج از آن با عکس العمل های متفاوتی همراه بود.

در میان این این عکس العمل‌ها در درون آمریکا مهمترین آنها مربوط به رئیس جمهور آمریکا و خانم نانسی پلوسی رئیس اقلیت دموکرات ها در کنگره بود.

طبیعی است که این سفر با بی میلی اوباما مواجه شد و حتی اوباما اعلام کرد که این سخنرانی را نشنیدم و دنبال کردن آن برایم اهمیتی نداشت و شاهد بودیم که رئیس جمهوری آمریکا کاملا واکنش منفی نسبت به این اقدام نخست وزیر اسرائیل و کنگره آمریکا داشت؛ خانم پلوسی نیز اعلام کرد که این سخنرانی و سخنانی که در آن مطرح شد، توهین به مردم آمریکا بود؛ این سخنان و واکنش‌ها بسیار تامل برانگیز است.

این برای اولین بار در طول تاریخ است که شاهد این سطح از تیره و تار شدن روابط میان اسرائیل و آمریکا بودیم تا جایی که اوباما می‌گوید وقتی برای گوش دادن به سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا ندارد؛ این نتیجه دیپلماسی دولت یازدهم و تیم مذاکره کننه هسته ای کشورمان است که باعث شده چنین تاثیری را در روابط اوباما و نتانیاهو داشته است.

دیپلماسی غالب ایران نتیجه زحمات مجموعه ای از عوامل از جمله تیم مذاکره کننده کشورمان به ریاست محمد جواد ظریف است که تاثیرات آن را در جهان شاهد هستیم.

*استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.165 seconds.